Samorządowe Przedszkole nr 46 w Krakowie

Standardy ochrony małole.

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

w Samorządowym Przedszkolu Nr 46 w Krakowie


Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Samorządowym Przedszkolu Nr 46 w Krakowie są
priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz
dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w
nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest,
by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji,
działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji
gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez
prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych
w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na
stronie internetowej Przedszkola: p46.eprzedszkola.pl .Są szeroko promowane wśród całego
personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy
małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone
działania edukacyjne i informacyjne.

Rozdział I Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
  § 1.
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne
środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:
I. Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
2. zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
3. zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza
krzywdzenia,
4. zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
5. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,

II. Personel – obszar, który określa:
1. zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek
uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym
członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa,
informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala,
uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących
się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności

seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę
małoletniego,
2. zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie
zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z
dzieckiem,
3. zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich
przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w
zakresie:
a. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
b. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
c. odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola, zobowiązanych do podejmowania
interwencji,
1. zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich
rodzicami/opiekunami) do edukowania:
a. dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
b. rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz
chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
1. zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz
aktywnego ich wykorzystania,


III. Procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w
sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze
strony personelu Przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób
obcych:

1. zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji
i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci
(policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej,
placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim
pracownikom,
2. zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w
trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i
młodzieży,


IV. Monitoring – obszar, który określa:
1. zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
– przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji
związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
2. zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich
rodzicami/opiekunami.

 Rozdział II  Słowniczek terminów
 § 2.

1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
3. Personel – każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym
współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji
lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz
dzieci.
6. Dyrekcja – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do
podejmowania decyzji.
7. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest
poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
8. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola
pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie
Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to
wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją
niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
  

Rozdział III Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania

§ 3.

1. Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych
Standardów.
2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko –
dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych
Standardów.
3. Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów
krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
4. Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują
rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i
motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

Rozdział IV Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

§ 4.

W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji (do wyboru) dyrektorowi Przedszkola / wychowawcy / pedagogowi
specjalnemu/ psychologowi.

§ 5.

1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Przedszkola / pedagog specjalny / psycholog (do
wyboru) wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich
o podejrzeniu.
2. Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba (np. pedagog specjalny) sporządza
opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem,
nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy
małoletniemu.
3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej
instytucji,
b) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole,
c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli
istnieje taka potrzeba.

 § 6.

1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania
seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor
Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść:
pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola, inni pracownicy
mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi
określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego
przez pedagoga/psychologa przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków
zespołu, informacji.
3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka,
dyrektor Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na
spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie
zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania
sporządza się protokół.

§ 7.

1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z
zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom
przez pedagoga specjalnego/psychologa.
2. Pedagog specjalny/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku
Przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do
odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy
społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura
„Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i
skorelowanej z nim interwencji). Uwaga! Pracownicy Przedszkola uczestniczą w
realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego
jej wszczynania.
3. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga
specjalnego/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Przedszkola
składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich,
ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do
przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie
małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje o
tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

 § 8.

1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik
nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w
Przedszkolu.
2. Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z
tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy,
wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.
  

Rozdział V  Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich

  § 9.
1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych
osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci
stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
 

§ 10.

1. Pracownikowi Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Przedszkola może
skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne
wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście
będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w
celach promocyjnych lub na stronie internetowej Przedszkola (niniejsza zgoda
obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki,
drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w
Internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie
przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i
zgody tego opiekuna.

 § 11.

Upublicznienie przez pracownika Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub
opiekuna prawnego dziecka. Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół
całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub
opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 Rozdział VI Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Przedszkolu

 § 12.

1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania
zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić
zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje
oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i
mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
2. Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem
pracownika Przedszkola na zajęciach z wykorzystaniem komputera.
3. W przypadku gdy dostęp do Internetu w Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem
pracownika Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach
bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas
korzystania z Internetu w czasie zajęć.
4. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Przedszkolu przeprowadza z dziećmi
cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
5. Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach.

§ 13.

1. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Przedszkolu w porozumieniu z
dyrektorem Przedszkola zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez
instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb –
przynajmniej raz w miesiącu.
  

Rozdział VII Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 14.

1. Dyrektor Przedszkola wyznacza pedagoga specjalnego na osobę odpowiedzialną za
realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w
Przedszkolu.
2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru
zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich
przeprowadza wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę
monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy mogą
proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i
propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu,
który przekazuje dyrektorowi Przedszkola w terminie 1 – 30 czerwca każdego roku.
5. Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów
niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.
  

Rozdział VIII Przepisy końcowe
 § 15.

1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z
dniem ogłoszenia.
2. Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie
Przedszkola i zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola.